کنش تأملی والدینی: معرفی روی‌آورد مبتنی بر ذهنی‌سازی در والدگری (قسمت اول)

نوع مقاله : مروری بر پژوهش ها

نویسندگان

1 استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی

2 کارشناس ‌ارشد روان‌شناسی بالینی خانواده دانشگاه شهید بهشتی

موضوعات


گودرزی، ز.، قنبری، س.، پاکدامن، ش. و مظاهری، م. ع. (1396). نقش واسطه‌ای تنظیم هیجانی در رابطه‌ کنش تأملی مادران و مشکلات درونی‌سازی و برونی‌سازی کودکان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
 
Camoirano, A. (2017). Mentalizing makes parenting work: A Review about parental reflective functioning and clinical interventions to improve it. Frontiers in Psychology, 8, 1-12. 
Fonagy, P., & Target, M. (1996). Playing with reality: I. Theory of mind and the normal development of psychic reality. International Journal of Psychoanalysis77, 217-223.
Fonagy, P., & Target, M. (1998). Mentalization and the changing aims of child psychoanalysis. Psychoanalytic Dialogues, 8(1), 87-114.
Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E., & Target, M. (2002). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. New York: Other Press.
Fonagy, P., Steele, M., Steele, H., Leigh, T., Kennedy, R., Mattoon, G., et al. (1995). Attachment, the reflective self, and borderline states: The predictive specificity of the adult attachment interview and pathological emotional development. In S. Goldberg, R. Muir, & J. Kerr (Eds.), Attachment theory: Social, developmental and clinical perspectives (pp. 223-279). Hillsdale, NJ: Analytic Press.
Gergely, G., & Watson, J. (1996). The social biofeedback model of parental affect-mirroring. International Journal of Psychoanalysis, 77, 1181-1212.
Katznelson, H. (2014). Reflective functioning: A review. Clinical Psychological Review, 34, 107-117.
Luyten, P., Fonagy, P., Lowyck, B., & Vermote, R. (2012). Assessment of mentalization. In A. W. Bateman & P. Fonagy (Eds.), Handbook of mentalizing in mental health practice (pp. 43-65). American Psychiatric Publishing, Inc.
Luyten, P., Nijssens, L., Fonagy, P., & Mayes, L. C. (2017). Parental reflective functioning: Theory, research, and clinical applications. The Psychoanalytic Study of the Child, 70(1), 174-199.
Rutherford, H.J.V., Goldberg, B., Luyten, P., Bridgett, D.J., & Mayes, L.C. (2013). Parental reflective functioning is associated with tolerance of infant distress but not general distress: Evidence for a specific relationship using a simulated baby paradigm. Infant Behavior Development, 36,635-641.
Slade, A. (2000). The development and organization of attachment: Implications for psychoanalysis. Journal of the American Psychoanalytic Association, 48(4), 1147-1174.
Slade, A. (2005). Parental reflective functioning: An introduction. Attachment & Human Development7(3), 269-281.
Slade, A., Grienenberger, J., Bernbach, E., Levy, D., & Locker, A. (2005). Maternal reflective functioning, attachment and the transmission gap: a preliminary study. Attachment and Human Development, 7, 283-298.
Winnicott, D. W. (1965). Maturational processes and the facilitating environment. New York: International Universities Press.