تعارض های زناشویی و سرمایه گذاری هیجانی اجتماعی والدین: پیش‌بینی تمایزی مشکل های رفتاری بیرونی کودکان

نوع مقاله: علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیارگروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز

2 کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز

3 استاد گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف از این پژوهش، پیش‌بینی تمایزی ‌مشکل‌های رفتاری بیرونی کودکان بر اساس ‌تعارض‌های زناشویی و ‌سرمایه‌گذاری عاطفی‌ـ‌اجتماعی والدین کودکان شهر اهواز بود. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه پژوهش مادران دارای کودک 6 تا 12 ساله شهر اهواز بود. تعداد 702 نفر به روش نمونه‌برداری داوطلبانه به عنوان مشارکت‌کنندگان پژوهش انتخاب شدند.به منظور گردآوری داده‌ها از سنجش رفتار کودک و بزرگسال(مورین، میلر، اسمیت و جانسون، 2016)، پرسشنامه تعارض زناشویی (ثنایی‌ذاکر، 1387) و ‌سرمایه‌گذاری والدین بر روی کودکان (بردلی و کالدول، 1997) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل تمایز استفاده شد. نتایج نشان داد که‌تعارض‌های زناشویی و ‌سرمایه‌گذاری عاطفی اجتماعی والدین قادر به پیش‌بینی عضویت گروهی کودکان دارای ‌مشکل‌های رفتاری بیرونی و بدون ‌مشکل‌های رفتاری بیرونی هستند. بنابراین ‌می‌توان نتیجه گرفت که کاهش ‌تعارض‌های زناشویی و افزایش ‌سرمایه‌گذاری عاطفی‌ـ‌اجتماعی والدین ‌می‌تواند ‌مشکل‌های رفتاری بیرونی کودکان را کاهش دهد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


امان‎الهی، ع.، زربخش، م. و رجبی، غ. (1397). پیش‌بینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس متغیرهای تعارضات زناشویی، باورهای خودکارآمدی والدین، ‌سرمایه‌گذاری عاطفی اجتماعی والدین و رفتارهای کودکپروری والدین.پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.

ثنایی‌ذاکر، ب. (1387). مقیاس‌های سنجش خانواده و ازدواج. تهران: بعثت.

سیف‌نراقی، م. (1395). اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان و روش های اصلاح و ترمیم آنها (تجدید نظر اول). تهران: ارسباران

فاتحی‌دهاقانی، ا. ع. و یوسفی، ف. (1396). نقش واسطه‎ای پایداری روانی در رابطه بین شیوه‎های والدگری و تبلور وجودی. روان‌شناسی تحولیروانشناسان ایرانی، 14(54)، 120 -107.

لواف، ه.، شکری، ا. و قنبری، س. (1393). نقش واسطه‎ای مدل‎های ارتباطی زوجین در رابطه بین تعارض زناشویی ومشکلات بیرونی‎سازی و برونی‎سازی‎شده دختران. روان‌شناسی و خانواده، 1(2)، 18 -3.

میرزایی، م.، هاشمی گشنیگانی، ر.، پاکدامن، ش. و حجازی‌موغاری، ا. (1396). پیش‎بینی نشانه‌های درونی‌سازی و برونی‌سازی در نوجوانان بر اساس ادراک محتوا و فرایند خانواده. روانشناسی تحولیروانشناسان ایرانی، 14(54)، 214 -203.

مروتی، ذ.(1390). رابطه علی محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده و عملکرد ریاضی با میانجیگری جهتگیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی در دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانی شهر اهواز. پایان‎نامه دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‎شناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز.

 

Bradley, R. H., & Caldwell, B. M. (1995). Caregiving and the regulation of child growth and development: Describing proximal aspects of caregiving systems. Developmental Review15(1), 38-85.

Brislin, R. W. (1986). Research instruments. Field methods in cross-cultural research8, 137-164.

Cadray, L. (2007). Family Investments in Children's Potential. Journal of the Motherhood Initiative for Research and Community Involvement9(1). ‏244-245.

Corwyn, R. F., & Bradley, R. H. (2002). Stability of maternal socioemotional investment in young children. Parenting,2(1), 27-46.‏

Cox, M. J., Paley, B., & Harter, K. (2001). Interparental conflict and parent childrelationship. In J. Grych & F. Fincham (Eds), child development and Inter parentalconflict(pp. 249-272). New York: Cambridge University press. 

Cox, M. J., & Paley, B. (2003). Understanding families as systems. Current Directions in Psychological Science12(5), 193-196.

Eitle, D. (2006). Parental gender, single-parent families, and delinquency: Exploring the moderating influence of race/ethnicity. Social Science Research35(3), 727-748.‏

Ellis, B. J., & Garber, J. (2000). Psychosocial antecedents of variation in girls' pubertal timing: maternal depression, stepfather presence, and marital and family stress. Child Development71(2), 485-501.‏

Field, T., McCabe, P. M., Schneiderman, N., & Field, T. M. (2013). Stress and coping. Psychology press.‏

Franklin, C., Moore, K., & Hopson, L. (2008). Effectiveness of solution-focused brief therapy in a school setting. Children & Schools30(1), 15-26. ‏

Gameiro, S., Canavarro, M. C., Boivin, J., Moura-Ramos, M., Soares, I., & Santos, T. A. (2011). Parental investment in couples who conceived spontaneously or with assisted reproductive techniques. Human Reproduction26(5), 1128-1137.‏

Hertwig, R., Davis, J. N., & Sulloway, F. J. (2002). Parental investment: how an equity motive can produce inequality. Psychological Bulletin128(5), 728-745.

Karreman, A., de Haas, S., van Tuijl, C., van Aken, M. A., & Deković, M. (2010). Relationsamongtemperament, parentingandproblembehaviorinyoungchildren. Infant Behavior and Development33(1), 39-49. ‏

Kelly, J. B. (2012). Risk and protective factors associated with child adolescent adjustment following separation and divorce. Parenting Plan Evaluations: Applied Research for the Family Court, 8(2), 49-84.‏

Li, X., Zhou, Q., & Hou, K. (2015). Marital Conflict of Chinese American Immigrant Couples: A Mediator of Socioeconomic Incorporation and Children’sBehavioralProblems. Journal of Child and Family Studies24(12), 3816-3826.‏

Lycett, K., Sciberras, E., Mensah, F. K., & Hiscock, H. (2015). Behavioral sleep problems and internalizing and externalizing comorbidities in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. European Child & Adolescent Psychiatry24(1), 31-40. ‏

Maccoby, E. E. (2002). Parenting effects: Issues and controverties. Retrieved August 5, 2002 from http://www.psycnet.apa.org/record/200/-05103-003.‏

Maccoby, E. (2002). Parenting effects: Issues and controversies. In J. G. Borkowski, L. S. Ramey, & M. Bristol-Power (Eds.), Parenting and the child’sworldInfluencesonacademicintellectualandsocial-emotionaldevelopment(pp. 35-46). NewJersey, NJ: LawrenceErlbaumAssociates, Inc.

Madigan, S., Plamondon, A., & Jenkins, J. M. (2017). Marital conflict trajectories and associations with children's disruptive behavior. Journal of Marriage and Family79(2), 437-450.

Meunier, J. C., & Roskam, I. (2009). Validation of the preschool and primary school form of a questionnaire assessing parents' childrearing behavior. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology38(1), 166-175.‏

Morin, A. L., Miller, S. J., Smith, J. R., & Johnson, K. E. (2016). Reliability and Validity of the Child and Adolescent Behavior Assessment (CABA): A Brief Structured Scale. Child Psychiatry & Human Development9(3), 1-14.‏

Nasehi, A., Raeesi, F., Jafari, M., & Rahmani, M. (2005). The level of marital adjustment in dormitory students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology10(1), 116-121. ‏

Simó-Pinatella, D., Font-Roura, J., Planella-Morató, J., McGill, P., Alomar-Kurz, E., &Giné, C. (2013). Typesofmotivatingoperationsininterventionswithproblembehavior: Asystematicreview. Behavior Modification, 37(1),3-38.‏

Steele, H., Bate, J., Steele, M., Dube, S. R., Danskin, K., Knafo, H., & Murphy, A. (2016). Adverse childhood experiences, poverty, and parenting stress. Canadian Journal of Behavioural Science, 48(1), 32-38.

Thijs, P. E., van Dijk, I. K., Stoof, R., & Notten, N. (2015). Adolescent problem behavior: The gender gap in European perspective. European Journal of Criminology12(5), 598-615.‏

Van Eldik, W. M., Prinzie, P., Deković, M., &De Haan, A. D. (2017). Longitudinal associations between marital stress and externalizing behavior: Does parental sense of competence mediate processes?. Journal of Family Psychology31(4), 420.

Whiteside-Mansell, L., Bradley, R. H., & Rakow, E. (2001). Similarities and differences in parental investment for mothers and fathers. Journal of Family Issues22(1), 63-83.‏

Zhou, N., Cao, H., & Leerkes, E. M. (2017). Interparental conflict and infants’ behaviorproblems: Themediatingroleofmaternalsensitivity. Journal of Family Psychology31(4), 464-474.