نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری در رابطة بین آسیب‌های کمال‌گرایی و نشانه‌های افسردگی و اضطراب

نوع مقاله: علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران

3 دانشیار دانشگاه تهران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری در رابطة بین آسیب‌های کمال‌گرایی و نشانه‌های افسردگی و اضطراب بود. ۵۲۸ نفر (۲۷۴ دختر، ۲۵۴ پسر) از دانشجویان دانشگاه تهران با تکمیل مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی تهران (بشارت، 1386)، مقیاس افسردگی اضطراب تنیدگی (لاویباند و لاویباند، 1995) و مقیاس اهمال‌کاری ناب (استیل، 2010) در این پژوهش شرکت کردند. نتایج نشان داد که داده‌های تجربی با مدل پژوهش برازش مطلوب دارد. بین کمال‌گرایی دیگرمحور و جامعه‌محور، اهمال‌کاری و نشانه‌های افسردگی و اضطراب همبستگی مثبت معنادار وجود داشت. نتایج حاصل از تحلیل مسیر، نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری در رابطة بین آسیب‌های کمال‌گرایی و نشانه‌های افسردگی و اضطراب را تأیید کرد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، می‎توان نتیجه گرفت که آسیب‌های کمال‌گرایی و اهمال‌کاری شدت نشانه‌های افسردگی و اضطراب را پیش‌بینی می‌کند. درنظرگرفتن این متغیرها در زمینة پیشگیری، تشخیص و درمان نشانه‌های افسردگی و اضطراب مؤثر است و سطح سلامت روانی را در جمعیت عمومی ارتقا می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


بشارت، م. ع. (۱۳۸۱). ابعاد کمال‌گرایی در بیماران افسرده و مضطرب. مجلة علوم روان‌شناختی، ۳، ۲63-۲48.

بشارت، م. ع. (۱۳۸۳). رابطة کمال‌گرایی و مشکلات بین‌شخصی. دانشور رفتار، ۱۱، ۸ -۱.

بشارت، م. ع. (۱۳۸۴). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس افسردگی اضطراب تنیدگی (DASS-21) در نمونه‌های بالینی و جمعیت عمومی. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.

بشارت، م. ع. (۱۳۸۶). ساخت و اعتباریابی مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی تهران. پژوهش‌های روان‌شناختی، ۱۹، 67-49.

بشارت، م. ع.، روستا، م. و عطاری، م. (۱۳۹۵). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اهمال‌کاری ناب. گزارش پژوهشی. دانشگاه تهران.

بشارت، م. ع.، میرجلیلی، ر. و بهرامی‌احسان، ه. (۱۳۹۴). نقش واسطه‌ای باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطة بین کمال‌گرایی شناختی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجلة اصول بهداشت روانی، ۱۷، ۱۱۶- ۲۱.

بشارت، م. ع.، نادعلی، ح.، زبردست، ع. و صالحی، م. (۱۳۸۷). کمال‌گرایی و سبک‌های مقابله با تنیدگی. فصلنامة روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 5(17)،۱۷- ۷.

 

Akrama, U., Ellis, J. G., Myachykov, A., Chapman, A. J., & Barclay, N. L. (2017). Anxiety mediates the relationship between multidimensional perfection­ism and insomnia disorder. Personality and Indi­vidual Differences, 104, 82-86.

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.

Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (1998). Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depres­sion Anxiety Stress Scales (DASS) in clinical groups and a community sample. Psychological Assessment, 10, 176-181.

Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in struc­tural models. Psychological Bulletin, 107, 238-246.

Besharat, M. A. (2011). Development and validation of Tehran Multidimensional Perfectionism Scale. Procedia - Social and Behavioral Sciences 30, 79- 83.

Besharat, M. A., & Mirzamani, S. M. (2004). Dimen­sions of Perfectionism in Depressed and Anxious Patients. Iranian Journal of Medical Sciences, 29, 157-160.

Beutel, M. E., Klein, E. M., Aufenanger, S., Brahler, E., Dreier, M., Müller, K. W., & et al. (2016). Procras­tination, Distress and Life Satisfaction across the Age Range – A German Representative Commu­nity Study. PLoS ONE, 11, 1-12.

Boysan, M., & Kiral, E. (2016). Associations between procrastination, personality, perfectionism, self-es­teem and locus of control. British Journal of Guid­ance & Counselling, DOI: 10.1080/03069885. 2016.1213374.

Daza, P., Novy, D. M., Stanley, M. A., & Averill, P. (2002). The Depression Anxiety Stress Scale-21: Spanish translation and validation with a Hispanic sample. Journal of Psychopathology and Behav­ioral Assessment, 24, 195-205.

Erozkan, A. (2016). Understanding the role of dimen­sions of perfectionism on anxiety sensitivity. Universal Journal of Educational Research, 4, 1652-1659.

Fernie, B. A., McKenzie, A., Nikcˇevic´, A. V., Caselli, G., & Spada, M. M. (2016). The contribution of metacognitions and attentional control to decisional procrastination. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 34, 1-13.

Flett, G. L., Besser, A., Davis, R. A., & Hewitt, P. L. (2003). Dimensions of perfectionism, uncon-ditional self-acceptance, and depression. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 21, 119–138.

Flett, G. L., Besser, A., & Hewitt, P. L. (2015). Perfec­tionism and interpersonal orientations in depres­sion: an analysis of validation seeking and rejection sensitivity in a community sample of young adults. Psychiatry: Interpersonal and Biological Pro­cesses, 77, 67-85.

Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, defini­tional, and treatment issues. In P. L. Hewitt & G. L. Flett (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (No. 7, pp. 5-31). Washington, DC: American Psychological Association.

Frost, R. O., Marten, P. A., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cogni­tive Therapy and Research, 14, 449-468.

Graham, A. R., Sherry, S. B., Stewart, S. H., Sherry, D. L., McGrath, D., Fossum, K., & et al. (2010). The existential model of perfectionism and depressive symptoms: A short-term, four-wave longitudinal study. Journal of Counseling Psychology, 57, 423-438.

Hashemi, L., & Latifian, M. (2014). Test anxirty as a mediator between perfectionism and academic procrastination. Journal of Teaching and Education, 3, 509-520.

Jayakumar, A., Sudhir, P. M., & Mariamma, P. (2016). Procrastination, perfectionism, coping and their relation to distress and self-esteem in college stu­dents. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 42, 82-91.

Jenaabadi, H., Vali Rooh, S., Khods, H. R., & Hajiabadi, H. (2016). The relationship of anxiety with adjustment and procrastination in female high school students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7, 66- 72.

Klingsieck, K. B. (2013). Procrastination: When good things don’t come to those who wait. European Psychologist, 18, 24-34.

Krause, K., & Freund, A. M. (2014). Delay or procrasti­nation: A comparison of self-report and be-havioral measures of procrastination and their impact on affective well-being. Personality and Individual Differences, 63, 75-80.

Krieger, T., Altenstein, D., Baettig, I., Doerig, N., & Holtforth, M. (2013). Self-compassion in depres­sion: Associations with depressive symptoms, ru­mination, and avoidance in depressed outpatients.Behavior Therapy, 44, 501-513.

Lippincott, J. M. (2010). The relationship between pro­crastination and perfectionism in undergraduate college students. Initial Forays into Psychological Science, 5,15-18.

Lovibond, P. F. (1998). Long-term stability of depres­sion, anxiety, and stress syndromes. Journal of Abnormal Psychology, 107, 520-526.

Lovibond, S. H., & Lovibond, P. F. (1995). Manual for the depression anxiety stress scales. Sydney:Psy­chological Foundation Monograph.

Mehr, K. E., & Adams, A. C. (2016). Self-compassion as a mediator of maladaptive perfectionism and depressive symptoms in college students. Journal of College Student Psychotherapy, 30, 132-145.

Milena, R. (2015). The connection between perfection­ism and anxiety university student. SANAMED, 10, 199-203.

Mortazavi, F. (2016). The prevalence of academic pro­crastination and its association with medical stu­dents’ well-being status. International Journal of Humanities and Cultural Studies, 2, 1256-1269.

Nasiri, R., Mirkhan, I., Jahanmahin, M., & Khademi, Y. (2015). Investigation the effect of regular physical activity on test anxiety and procrastination in stu­dents. Journal of Novel Applied Sciences, 4, 981-986.

Norton, P. J. (2007). Depression Anxiety and Stress Scales (DASS-21): psychometric analysis across four racial groups. Anxiety, Stress & Coping, 20, 253-265.

Patstona, T., & Osborne, M. S. (2016). The developmental features of music performance anxiety andperfectionism in school age music students. Performance Enhancement & Health, 4, 42-49.

Rakes, G., & Dunn, K. (2014). The Influence of Perfec­tionism on Procrastination in Online Graduate Ed­ucation Students. In M. Searson & M. Ochoa (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 799-803).

Rebetez, M. M. L., Rochat, L., Gay, P., & Van der Linden, M. (2014). Validation of a French Version of the Pure Procrastination Scale (PPS). Compre­hensive Psychiatry, 55, 1442-1447.

Rey, J. M., Bella-Awusah, T. T., Jing, L. (2015). Depression in children and adolescents. In Rey JM (Ed.), IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health. Geneva: International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions.

Rozental, A., Forsell, E., Svensson, A., Forsström, D., Andersson, G., & Carlbring, P. (2014). Psychometric evaluation of the Swedish version of the Pure Procrastination Scale, the Irrational Procrastination Scale, and the Susceptibility to Temptation Scale in a clinical population. BMC Psychology, 2, 54.

Sadock, B. J., Sadock, V. A., & Ruiz, P. (2015). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry (Eleventh edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.

Sherry, D. L., Sherry, S. B., Hewitt, P. L., Mushquash, A., & Flett, G. L. (2015). The existential model of perfectionism and depressive symptoms: Tests of incremental validity, gender differences, and moderated mediation. Personality and Individual Differences, 76, 104-110.

Shirazi, N. (2016). Perfectionism and generalized anxi­ety disorder: investigating the mediating effect of emotion regulation. “Dissertation”, Department of Applied Psychology and Human Development Ontario Institute for Studies in Education University of Toronto.

Steel, P. (2010). Arousal, avoidant and decisional procrastinators: Do they exist?. Personality and Individual Differences, 48, 926-934.

Stoeber, J. (2014). How other-oriented perfectionism differs from self oriented and socially prescribed perfectionism. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 36, 329-338.

Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10, 295-319.

Vilagut, G., Forero, C. G., Barbaglia, G., & Alonso, J. (2016). Screening for Depression in the General Population with the Center for Epidemiologic Studies Depression (CES-D): A Systematic Review with Meta-Analysis. PLoS ONE 11(5): e0155431.

Yerdelen, S., McCaffrey, A., & Klassen, R. M. (2016). Longitudinal examination of procrastination and anxiety, and their relation to self-efficacy for self-regulated learning: latent growth curve modeling. Educational Sciences: Theory & Practice, 16, 5-22.