شواهد تجربی از تعامل متن و خواننده در دانش‌آموزان جهشی پایة چهارم: آیا سواد خواندن معیاری برای تسریع تحصیلی محسوب می‌شود؟

نوع مقاله: علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار روان‌شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی

2 دانشیار تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی

4 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران

چکیده

مهارت‌های خواندن و درک مطلب از مهم‌ترین نیازهای یادگیری دانش‌‌آموزان است و انتظار می‌‌رود دانش‌‌آموزان جهشی و سرآمد در این مهارت‌‌ها عملکرد قابل قبول داشته باشند. در این مطالعه ملی، میزان درک مطلب دانش‌آموزان دختر و پسر جهشی (128 نفر) و همتایان غیرجهشی آنان، شامل همتایان هم‌سن و غیرهم‌‌پایه (122 نفر) و همتایان هم‌پایه و غیرهم‌سن (114 نفر) بررسی شد، که بر مبنای ضریب هوش، جنس، سطح تحصیلات و شغل والدین و وضعیت اقتصادی اجتماعی همتا شده بودند. درک مطلب خواندن در دو حیطة‌ اطلاعاتی و ادبی به‌ترتیب از طریق دو داستان مورچه و زرافه، از مجموعة آزمون‌‌های بین‌‌المللی بررسی عملکرد تحصیلی سواد خواندن پرلز و پری پرلز (2001، 2006) اندازه‌گیری شد. برای تحلیل داده‌های گردآوری‌شده از تحلیل واریانس دوعاملی آمیخته (طرح یک بین ـ یک درون) استفاده شد. نتایج نشان داد عملکرد خواندن و درک مطلب در بین سه گروه مورد بررسی و همچنین بین دو گروه دختر و پسر تفاوت معنادار ندارد. استلزام‌‌های نتایج پژوهش برای سیاست‌‌گذاران، برنامه‌‌ریزان و کاربران نظام آموزشی مورد بحث قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آرانی، آ. (1373). بررسی وضعیت تحصیلی دانش‌‌آموزان جهشی.فصلنامهتعلیمو تربیت، 10(37)، 91-81.

سیف، ع. ا. (1391). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات دوران.

نصری، ق. (1384). بررسیتأثیرجهشتحصیلیدانش‌‌آموزانابتداییبرپیشرفتتحصیلیآناندرسالهایبعدازجهش. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکز.

 

Baker, L., & Scher, D. (2002). Beginning readers' mo­tivation for reading in relation to parental beliefs and home reading experiences. Reading Psychol­ogy, 23(4), 239-269.

Barbara, A. K. (2009). Encyclopedia of giftedness, cre­ativity, and talent. Thousand Oaks, CA.

Block, C. C., & Pressley, M. (2002). Comprehension instruction: Research-based best practices. New York: Guilford Publications.

Butler, A. C., Chapman, J. E., Forman, E. M., & Beck, A. T. (2006). The empirical status of cognitive-behavioral therapy: A review of meta-analyses. Clinical Psychology Review, 26(1), 17-31.

Cattell, R. B. (1963). Theory of fluid and crystallized intelligence: A critical experiment. Journal of Ed­ucational Psychology, 54, 1-22.

Colangelo, N., Assouline, S. G., & Gross, M. U. M. (2004). A nation deceived; how schools hold back America’s brightest students: The Templeton Na­tional Report on Acceleration. Iowa City: Belin Blank International Centre for Gifted Education and Talent Development.

Dembo, M. H. (1981). Teaching for learning: Applying educational psychology in the classroom. Santa Monica: Goodyear Publishing Company.

Duke, N. K. (2004). Strategies for Building Compre­hension of Informational Text. Leadership, 61(6), 40-44.

Duke, N. K., & Pearson, P. D. (2008). Effective prac­tices for developing reading comprehension. The Journal of Education, 189(1, 2), 107-122. DOI: 10.1598/0872071774.10

Gonzalez, E. J. (2003). Scaling the PIRLS Reading As­sessment Data. In M. O. Martin, I. V. S. Mullis & A. M. Kennedy (Eds.), PIRLS 2001 technical re­port (pp. 151-168). Chestnut Hill, MA: TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.

Gross, M. U. (2006). Exceptionally gifted children: Long-term outcomes of academic acceleration and non-acceleration. Journal for the Education of the Gifted, 29(4), 404-429.

Harris, J. C. (2006). Intellectual disability: Understand­ing its development, causes, classification, evalu­ation, and treatment. New York: Oxford Univer­sity Press.

Kintsch, W. (2005). An overview of top-down and bot­tom-up effects in comprehension: The CI perspec­tive. Discourse Processes, 39(2, 3), 125-128.

Kintsch, W. (2012). Psychological models of reading comprehension and their implications for assess­ment. In J. P. Sabatini, E. R. Albro, & T. O'Reilly (Eds.), Measuring up: Advances in how we assess reading ability (pp. 21–38). Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education.

Kintsch, W., & Vipond, D. (2014). Reading compre­hension and readability in educational practice and psychological theory. Perspectives on Learn­ing and Memory, 4,329-365.

Kulik, J. A. (2004). Meta-analytic studies of accelera­tion. In N. Colsnhrlo, S. G. Assoulinr, & M. U. M. Gross (Eds.), a nation deceived: How schools hold back America’s brightest students (pp. 13-22). Iowa city, IA: Connie Belin and Jacqueline N. Blank International Center for Gifted Education and Talent Development.

Landi, N. (2010). An examination of the relationship between reading comprehension, higher-level and lower-level reading sub-skills in adults. Reading and Writing, 23(6), 701-717.

McClarty, K. L. (2015). Life in the fast lane effects of early grade acceleration on high school and col­lege outcomes. Gifted Child Quarterly, 59(1), 3-13.

Melton, C. M., Smothers, B. C., Anderson, E., & Fulton, R., Replogle, W. H., & Thomas, L. (2004). A study of the effects of the accelerated reader program on fifth grade students 'reading achieve­ment. Reading Improvement, 41(1), 18-23.

Mullis, I.V. S., & Martin, M. O. (2007). Overview of PIRLS 2006. In M. O. Martin, I. V. S. Mullis, & A. M. Kennedy (Eds.) PIRLS 2006 technical re­port (pp. 1-8). Chestnut Hill, MA: TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.

Murfi, H., & Obermayer, K. (2009). A two-level learn­ing hierarchy of concept based keyword extraction for tag recommendations. ECML PKDD Discov­ery Challenge, 497, 201-214.

Quinn, J. M., Wagner, R. K., Petscher, Y., & Lopez, D. (2015). Developmental relations between vocabu­lary knowledge and reading comprehension: A latent change score modeling study. Child Devel­opment, 86(1), 159-175.

Samuels, S. J., Lewis, M., Wu, Y. C., Reininger, J., & Murphy, A. (2004). Accelerated Reader vs. non-Accelerated Reader: How students using the accelerated reader outperformed the control con­dition in a tightly controlled experimental study. Minneapolis: University of Minnesota.

Snow, C. (2002). Reading for understanding: Toward an R & D program in reading comprehension. Santa Monica, CA RAND Corporation

Steenbergen-Hu, S., & Moon, S. M. (2011). The effects of acceleration on high-ability learners: A meta-analysis. Gifted Child Quarterly, 55(1), 39-53.

Twist, L., Schagen, I., & Hodgson, C. (2007). Readers and reading: The national report for England 2006 (PIRLS: Progress in International Reading Literacy Study). Slough: National Foundation for Educational Research (NFER).

Vollands, S. R., Topping, K. J. & Evans, R. M. (1999). Computerized self-assessment of reading compre­hension with the Accelerated Reader: Action re­search. Reading & Writing Quarterly: Overcom­ing Learning Difficulties, 15(3), 197-211.

Wood, C., Jackson, E., Hart, L., Plester, B., & Wilde, L. (2011). The effect of text messaging on 9‐and 10‐year‐old children's reading, spelling and pho­nological processing skills. Journal of Computer Assisted Learning, 27(1), 28-36.