مقایسه تحمل درماندگی و ترس از مسخره شدن در همشیرهای کودکان با و بدون اختلال طیف درخودماندگی

نوع مقاله: علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه اصفهان

2 دانشیار دانشگاه اصفهان

3 کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی

چکیده

این پژوهش با هدف مقایسه تحمل درماندگی و ترس از مسخره‌شدن در همشیرهای کودکان با و بدون اختلال طیف درخودماندگی انجام شد. جامعه آماری شامل کل همشیرهای کودکان با و بدون اختلال طیف درخودماندگی شهر اصفهان بود. نمونه مورد بررسی شامل 29 نفر از همشیرهای کودکان با اختلال درخودماندگی (19پسر،10دختر) و 29 نفر از همشیرهای کودکان بدون این اختلال (19 پسر، 10 دختر) بود که به‌صورت نمونه‌برداری در دسترس انتخاب و همتاسازی شدند. ابزار این پژوهش مقیاس تحمل درماندگی (DTS؛ سیمون و گاهر، 2005) و مقیاس ترس از مسخره‌شدن (FBLS؛ راج و پرویر، 2009) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمره‎های تحمل (001/0>P)، ارزیابی (018/0>P) و تنظیم (001/0>P) و ترس از مسخره شدن (034/0>P) در همشیرهای کودکان با و بدون اختلال طیف درخودماندگی معنا‌دارست. این نتایج لزوم استفاده از برنامه‌های پیشگیری و مداخله برای جلوگیری از بروز آسیب‌های روان‌شناختی بلندمدت را نشان می‎دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


بهاری قره‌گوز، ع.، حسن‌پور ع. و امیری ش. (1389). تعامل‌های اجتماعی و رفتار تکراری کودکان درخودمانده و عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر. روان‌شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 7(25)، 47-39.

خاموشی، م. و میرمهدی، س. (1394). اثربخشی روش یکپارچگی حسی در کاهش رفتارهای کلیشه‏ای کودکان درخودمانده. روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 11(44)، 423-417.

طهماسیان، ک.، خرم‌آبادی، ر. و چیمه، ن. (1390). اثربخشی آموزش مدیریت رفتار بر تنیدگی والدینی مادران کودکان درخودمانده، فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 8(31)، 423-417.

علوی، خ.، مدرس‌غروی، م.، امین‌یزدی، س. و صالحی‌فدری، ج. (1390). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی (با تکیه بر مولفه­های هشیاری فراگیر بنیادین، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانه­های افسردگی در دانشجویان. اصول بهداشت روانی، 13(2)، 135-124.

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. VA, American Psychiatric Association.

Barnett, R. A., & Hunter, M. (2012). Adjustment of siblings of children with mental health problems: Behaviour, self-concept, quality of life and family functioning. Journal of Child and Family Studies, 21(2), 262-272.

Bernstein, A., Trafton, J., Ilgen, M., & Zvolensky, M. J. (2008). An evaluation of the role of smoking context on a bio-behavioral index of distress tolerance. Addictive Behaviors, 33(11), 1409-1415.

Brown, R. A., Lejuez, C. W., Kahler, C. W., Strong, D. R., & Zvolensky, M. J. (2005). Distress tolerance and early smoking lapse. Clinical Psychology Review, 25(6), 713-733.

Carter, S. (2009). Bullying of students with Asperger syndrome. Issues of Comprehensive Pediatric Nursing, 32(3), 145-154.

Chłopicki, W., Radomska, A., Proyer, R., & Ruch, W. (2010). The assessment of the fear of being laughed at in Poland: Translation and first evaluation of the Polish GELOPH< 15>. Polish Psychological Bulletin, 41(4), 172-181.

Daughters, S. B., Lejuez, C. W., Strong, D. R., Brown, R. A., Breen, R. B., & Lesieur, H. R. (2005). The relationship among negative affect, distress tolerance, and length of gambling abstinence attempt. Journal of Gambling Studies, 21(4), 363-378.

Dugan, C. (2003). Coping with autism: Support for families. Retrieved from www.autismwebsite. com 4, 2017.

Estes, A., Munson, J., Dawson, G., Koehler, E., Zhou, X. H., & Abbott, R. (2009). Parenting stress and psychological functioning among mothers of preschool children with autism and developmental delay. Autism, 13(4), 375-387.

Ferraioli, S. J., & Harris, S. L. (2009). The impact of autism on siblings. Social Work in Mental Health, 8(1), 41-53.

Giallo, R., & Gavidia‐Payne, S. (2006). Child, parent and family factors as predictors of adjustment for siblings of children with a disability. Journal of Intellectual Disability Research, 50(12), 937-948.

Hartmann, A. (2012). Autism and its impact on families. M.A Dissertation, School of Social Work, St. Thomas University.

Hastings, R. P. (2007). Longitudinal relationships between sibling behavioral adjustment and behavior problems of children with developmental disabilities. Journal of Autism and Developmental Disorders37(8), 1485-1492.

Hill, R. (1949). Families under stress. New York: Harper & Row.

Hobart, H. M.,&  Smith, W. (2008). Autism and family in the People’s Republic of China: Learning from parents' perspectives. Research & Practice for Persons with Severe Disabilities,33(1&2), 37-47.

Jiao, Y., Chen, R., Ke, X., Cheng, L., Chu, K., Lu, Z., & Herskovits, E. H. (2011). Predictive models for subtypes of autism spectrum disorder based on single-nucleotide polymorphisms and magnetic resonance imaging. Advances in Medical Sciences, 56(2), 334-342.

Kashdan, T. B., Yarbro, J., McKnight, P. E., & Nezlek, J. B. (2014). Laughter with someone else leads to future social rewards: Temporal change using experience sampling methodology. Personality and Individual Differences, 58, 15-19.

Kelly, N. R., Cotter, E. W., & Mazzeo, S. E. (2014). Examining the role of distress tolerance and negative urgency in binge eating behavior among women. Eating Behaviors, 15(3), 483-489.

Keough, M. E., Riccardi, C. J., Timpano, K. R., Mitchell, M. A., & Schmidt, N. B. (2010). Anxiety symptom-mlogy: The association with distress tolerance and anxiety sensitivity. Behavior Therapy, 41, 567-574.

Leyro, T. M., Zvolensky, M. J., & Bernstein, A. (2010). Distress tolerance and psychopathological symptoms and disorders: a review of the empirical literature among adults. Psychological bulletin136(4), 576.

Macks, R. J., & Reeve, R. E. (2007). The adjustment of non-disabled siblings of children with autism. Journal ofAutism and Developmental Disorders, 37(6), 1060-1067.

Nealy, C. E., & O'Hare, L., Powers, J. D., & Swick, D. C. (2012). The impact of autism spectrum disorders on the family: A qualitative study of mothers’ perspectives. Journal of Family Social Work, 15(3), 187-201.

Nosenko, E., & Opykhailo, O. (2014). The predictive potential of the humor forms and styles for the implicit personality assessment. European Scientific Journal, 10(11), 38-53.

Orsmond, G. I., & Seltzer, M. M. (2007). Siblings of individuals with autism spectrum disorders across the life course. Journal of Mental Retardation and Developmental Disabilities, 13(4), 313-320.

Pakenham, K. I., Samios, C., & Sofronoff, K. (2005). Adjustment in mothers of children with Asperger syndrome: An application of the double ABCX model of family adjustment. Autism9(2), 191-212.

Pilowsky, T., Yirmiya, N., Doppelt, O., Gross-Tsur, V., & Shalev, R. S. (2004). Social and emotional adjust-ment of siblings of children with autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 855-865.

Pollard, C. A., Barry, C. M., Freedman, B. H., & Kotchick, B. A. (2013). Relationship quality as a moderator of
anxiety in siblings of children diagnosed with autism spectrum disorders or Down syndrome. Journal of Child and Family Studies, 22(5), 647-657.

Proyer, R. T., Platt, T., & Ruch, W. (2010). Self-conscious emotions and ridicule: Shameful gelotophobes and guilt free katagelasticists. Personality and Individual Differences, 49(1), 54-58.

Rao, P. A., & Beidel, D. C. (2009). The impact of children with high-functioning autism on parental stress, sibling adjustment, and Family Functioning. Behavior Modification, 33(4), 437-451.

Rawlings, D., Tham, T. A., & Milner Davis, J. (2010). Gelotophobia, personality and emotion ratings following emotion-inducing scenarios. Psychological Test and Assessment Modeling, 52 (2), 161–170.

Rogers, S. J. (2000). Intervention that facilitate social-lization in children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 212 (2), 187-196.

Ross, P., & Cuskelly, M. (2006). Adjustment, sibling problems and coping strategies of brothers and sisters of children with autistic spectrum disorder. Journal of Intellectual and Developmental Dis-ability, 31(2), 77-86.

Ruch, W., Hofmann, J., & Platt, T. (2015). Individual differences in gelotophobia and responses to laughter-eliciting emotions. Personality and Individual Differences, 72, 117-121

Ruch, W., & Proyer, R. T. (2008a). The fear of being laughed at: Individual and group differences in gelotophobia. Humor. International Journal of
Humor Research, 21
(1), 47-67.

Ruch, W., & Proyer, R. T. (2008b). Who is gelotophobic? Assessment criteria for the fear of being laughed at. Swiss Journal of Psychology, 67, 19-27.

Schieve, L .A., Blumberg, S. J., Rice, C., Visser, S. N., & Boyle, C. (2008). The relationship between autism and parenting stress. Pediatrics, 119(1), 114-121

Shivers, C. M., Deisenroth, L. K., & Taylor, J. (2013). Patterns and Predictors of Anxiety Among Siblings of Children with Autism Spectrum Disorders, Journal of Autism Developmental Disorder, 43, 1336-1346.

Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and Emotion, 29(2), 83-102.

Stoneman, Z. (2005). Siblings of children with disabilities: Research themes. Journal of Mental Retardation, 43(5), 339-350.

Wua, C. L., Chih-PeiAn, A., Lei-Pin Tseng, A., Hsueh-Chih Chen, A., Yu-Chen Chan, B., Shu-Ling Cho, C., & Meng-Ling Tsai, A. (2015). Fear of being laughed at with relation to parent attachment in individuals with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 10, 116-123.

Zvolensky, M. J., Leyro, T., Bernstein, A., & Vujanovic, A. A. (2011). Distress tolerance: Historical perspectives, theory, and measurement. In M. J. Zvolensky, A. Bernstein, & A. A. Vujanovic (Eds.), Distress tolerance. New York: Guilford.