اعتبار، روایی و ساختار عاملی تأییدی پرسشنامه‌ نظم‌جویی هیجان نوجوانان

نوع مقاله: علمی پژوهشی

نویسنده

دانشیار روان‌شناسی

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اعتبار، روایی و ساختار عاملی تأییدی پرسشنامه­نظم­جویی هیجان نوجوانان بود (فیلیپس و پاور، 2007). پس از آمادّه­سازی نسخه فارسی پرسشنامه­ نظم­جویی هیجان نوجوانان با استفاده از فن ترجمه­ مضاعف، وارسی ویژگی‎های روان­سنجی آن توسط سه مطالعه مستقل (180= N1، 80= N2 و 400= N3) صورت گرفت. در دو مطالعه اول اعتبار پرسشنامه بر اساس روش­های همسانی درونی، همبستگی­های مجموعه مادّه و بازآزمایی و روایی آن با استفاده از همبستگی بین زیرمقیاس­ها و روایی ملاکی بررسی شد. ­در مطالعه سوم ساختار عاملی تأییدی پرسشنامه بررسی شد. دامنه ضرایب آلفای کرونباخ زیرمقیاس (73/0- 82/0) و کل مقیاس (79/0) نشان داد که پرسشنامه نظم­جویی هیجان نوجوانان از همسانی درونی مطلوبی برخوردار است. نمره­های مادّه و نمره­های کلی زیرمقیاس­های مطابق، همبستگی معناداری با یکدیگر داشتند (38/0r= تا 72/0r=) و ارزش ضرایب بازآزمایی (65/0- 71/0) بیانگر ثبات مقیاس بود. تحلیل عاملی تأییدی از الگوی 4عاملی اصلی پرسشنامه نظم­جویی هیجان نوجوانان حمایت کرد.الگوهای همبستگی زیرمقیاس­های پرسشنامه­نظم­جویی هیجان نوجوانان با یکدیگر و با ابعاد اضطراب و افسردگی بیانگر روایی ملاکی خوب مقیاس بود. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که نسخه فارسی پرسشنامه نظم­جویی هیجان نوجوانان، ویژگی‎های روان­سنجی رضایت­بخش در جامعه­ ایران دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آزادی، م. (1391). تنظیم هیجان و اختلال‎های اضطرابی: مروری یکپارچه‌نگر. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 8 (30)، 209-207.

حسنی، ج.، شیخان، ر.، آریاناکیا، ا. و محمودزاده، ا. (1392). اضطراب اجتماعی نوجوانان: نقش سبک‌های دلبستگی و راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9(36)، 375-363.

دهشیری غ. ‌ر.، نجفی، م.، شیخی، م. و حبیبی‎عسگر­آباد، م. (1388).بررسی مقدماتی ویژگی­های روان‌سنجی پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI). فصلنامه خانواده­پژوهشی، 5(18)، 177- 159.

مشهدی، ع.، سلطانی شال، ر.، میردورقی، ف. و بهرامی، ب. (1391). ویژگی­های روان­سنجی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان. روانشناسی کاربردی، 21، 70-87.

Aldao, A. (2012). Emotion regulation strategies as transdiagnosticprocesses: A closer look at the invariance of their form andfunction. Revista de Psicopatologia y Psicologia Clinica, 17,261-277.

Aldao, A. (2016).Introduction to the special issue: Emotion regulation as a transdiagnostic process. Cognitive Therapy and Research, 40(3), 257-261.

Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotionregulation strategies across psycho-pathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 217-237.

Aldao, A., Sheppes, G., & Gross, J. J. (2015).Emotion regulation flexibility. Cognitive Therapy and Research, 39, 263-278.

Baumeister, R. F. (2014). Self-regulation, ego depletion, and inhibition. Neuropsychologia, 65, 313-319.

Berking, M., Wirtz, C. M., Svaldi, J., & Hofmann, S. G. (2014). Emotion regulation predicts symptoms of depression over five years. Behaviour Research and Therapy, 57, 13-20.

Calkins, S. D. (2008). The emergence of self-regulation: Biological and behavioral control mechanisms supporting toddlercompetencies. In C. Brownell & C. Kopp (Eds.), Transitions in early socioemotional development: The toddler years (pp. 261-284). New York: Guilford.

Calkins, S. D., & Fox, N. A. (2002). Self-regulatory processes in early personality development: A multilevel approach to the studyof childhood social withdrawal and aggression. Development and Psychopathology, 14, 477-498.

Currie, C., Samdal, O., Boyce, W., & Smith, R. (Eds).(2001). Health behaviour in school-aged children: AWHO cross-national study (HBSC). Research Protocolfor the 2001/2002 Survey.Child and AdolescentHealth Research Unit (CAHRU), University ofEdinburgh.

Fox, N. A., & Calkins, S. D. (2003). The development of self-control of emotion: Intrinsic and extrinsic influences. Motivation andEmotion, 27, 7-26.

Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001).Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems.Personality and Individual Differences,30, 1311-1327.

Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology, Psychiatry, and Allied Disciplines, 40(5), 791-799.

Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multi dimensional assessment of emotion regulation and dys-regulation: Development, factor structure, and initial validationof the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journalof Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, 41-54.

Gross, J. J. (1999). Emotion regulation: Past, present, future. Cognition and Emotion, 13(5), 551-573.

Gross, J. J. (2007). Handbook of emotion regulation. New York, NY: Guilford Press

Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences intwo emotion regulation processes: Implications foraffect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348-362.

Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). New York, NY: Guilford Press.

Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes incovariance structure analysis: Conventional criteria versusnew alternatives. Structural Equation Modeling,6, 1-55.

Inzlicht, M., Legault, L., & Teper, R. (2014). Exploring the mechanisms ofself-control improvement. Current Directions in Psychological Science,23, 302-307.

Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (2003). LISREL 8.54 for Windows [computer software]. Chicago: Scientific Software International,Inc.

Ivarsson, T. (2006). Normative data for the Multi-dimensional Anxiety Scale for Children (MASC) in Swedish adolescents. Nordic Journal of Psychiatry, 60(2), 107-113.

Keenan, K. (2000).Emotion dysregulation as a risk factor for child psychopathology. Clinical Psychology: Science and Practice, 7,418-434.

Kingery, J. N., Ginsburg, G. S., & Burstein, M. (2009). Factor Structure and Psychometric Properties of the Multidimensional Anxiety Scale for Children in an African American Adolescent Sample. Child Psychicatry and Humamn Development,40, 287-300.

Kovacs, M. (1992). Children’s Depression Inventory Manual. New York: Multi-Health Systems.

Kurzban, R., Duckworth, A., Kable, J. W., & Myers, J. (2013). An opportunity cost model of subjective effort and task performance. Behavioral and Brain Sciences, 36, 661-679.

Leahy, R. L., Tirch, D., & Napolitano, L. A. (2011).Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner's guide. Guilford Press.

Lee, G., Kwon, M., Kavuri, S., & Lee, M. (2014). Action-perception cycle learning for incremental emotion recognition in a movie clip using 3D fuzzy GIST based on visual and EEG signals. Integrated Computer-Aided Engineering, 21(3), 295-310.

Makay, B., Emiroğlu, N., & Ünsal, E. (2010). Depression and anxiety in children and adolescents with familial Mediterranean fever. Clinical rheumatology, 29(4), 375-379.

March, J. S., Parker, J. D., Sullivan, K., Stallings, P., & Conners, C. K. (1997). The Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC): factor structure, reliability, and validity. Journal of the American academy of child & adolescent psychiatry, 36(4), 554-565.

Mazefsky, C. A., Herrington, J., Siegel, M., Scarpa, A., Maddox, B. B., Scahill, L., & White, S. W. (2013).The role of emotion regulation in autism spectrum disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 52(7), 679-688.

Perry, N. B., Swingler, M. M., Calkins, S. D. & Bell, M. A. (2016). Neurophysiological correlates of attention behavior in early infancy: Implications for emotion regulation during early childhood. Journal of Experimental Child Psychology, 142, 245-261.

Phillips, K. F. V., & Power, M. J. (2007). A new self-report measure of emotion regulation in adolescents: The regulation of emotions questionnaire. Clinical Psychology & Psychotherapy, 14, 145-156.

Ravens-Sieberer, U., Gosch, A., Rajmil, L., Erhart, M., Bruil, J., Duer, W., Auquier, P., Power, M., Abel, T.,Czemy, L., Mazur, J., Czimbalmos, A., Tountas, Y., Hagquist, C., Kilroe, J., & the European KIDSCREENGroup. (2005). KIDSCREEN-52 quality-of-life measure for children and adole-scents.Expert Review of Pharmacoeconomics & Outcomes Research, 5(3), 353-364.

Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003).Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significanceand descriptive goodness-of-fit measures.Methods in Psychological Researches, 8, 23-74.

Southam-Gerow, M. A., & Kendall, P. C. (2002). Emotion-regulation and understanding. Impli-cations for child psychopathology and therapy.Clinical PsychologyReview, 22, 189-222.

Shields, A., & Cicchetti, D. (1997). Emotion regulation among school-age children: The development andvalidation of a new criterion Q-sort scale. Developmental Psychology, 33, 906-916.

Stern, M. R., Nota, J. A., Heimberg, R. G., Holaway, R. M., & Coles, M. E. (2014).An initial examination
of emotion regulation and obsessive compulsive symptoms. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 3(2), 109-114.