ویژگی‌های مقدماتی مقیاس سنجش اضطراب جدایی (فرم والدین)

نوع مقاله: علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان

2 استادیار دانشگاه شهید بهشتی

3 استاد دانشگاه شهید بهشتی

4 استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی فرم والدین مقیاس سنجش اضطراب جدایی (هان، هاجینلیان، ایسن، ویندر و پینکاس، 2003) در کودکان چهار تا شش ساله در تهران بود. 302 کودک از 16 مهدکودک منطقه یک شهر تهران توسط ‌‌نمونه‌برداری در دسترس انتخاب شدند. سپس مادران این کودکان مقیاس سنجش اضطراب جدایی را به همراه مقیاس اضطراب کودکان پیش‌دبستانی اسپنس (اسپنس، راپی، مک‌دونالد و اینگرام، 2001) تکمیل کردند. اعتبار مقیاس از طریق همسانی درونی بررسی شد. تمام زیرمقیاس‌های سنجش اضطراب جدایی از همسانی درونی متوسط تا بالایی برخوردار بودند (62/0 تا 74/0). برای بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی و روایی همزمان استفاده شد. روایی همزمان مقیاس بر اساس همبستگی با مقیاس اضطراب پیش‌دبستانی اسپنس مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی از ساختار چهار عاملی این مقیاس حمایت کرد. تحلیل ویژگی‌های روان‌سنجی نشان داد مقیاس سنجش اضطراب جدایی (نسخه والدین)ابزار معتبری است که می‌تواند در موقعیت‌های بالینی مورد استفاده قرار گیرد و برای غربالگری کودکان با نشانه‌های اضطراب جدایی به کار رود.
 
 

کلیدواژه‌ها


خداپناهی، م. ک.، قنبری، س.، نادعلی، ح. و سیدموسوی، پ. (1391). کیفیت روابط مادر-کودک و نشانگان اضطرابی در کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 9 (33)، 13-5.

قنبری، س.، خان‌محمدی، م.، خداپناهی، م. ک.، مظاهری، م. و غلام‌علیلواسانی، م. (1390). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اضطراب کودکان پیش‌دبستانی. مجله روان‌شناسی، 15 (3)، 235-222.

قنبری، س.، ربیعی‌نژاد، ر.، گنجه، پ. و خرمزاده، س. (1392). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اضطراب کودکان پیش‌دبستانی (فرم معلم). فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 10 (37)، 37-29.

هومن، ح. ع.، کوشکی، ش. و امیربگلوی‌داریانی، م. (1390). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس رفتار زودانگیخته در دانش‌آموزان دبیرستانی. فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 8 (30)، 121-111.

 

Allen, J. L., Lavallee, K. L., Herren, C., Ruhe, K., & Schneider, S. (2010). DSM-IV criteria for childhood separation anxiety disorder: informant, age, and sex differences. Journal of Anxiety Disorders, 24, 946-952.

Allen, J. L., Rapee, R. M., & Sandlberg, S. (2008). Severe life events and chronic adversities as antecedents to anxiety in children: A matched controlled study. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 1047-1056.

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM 5.  American Psychiatric Publishing. Washington, DC.Bookpoint US.

Bruckl, T. M., Wittchen, H. U., Hofler, M., Pfister, H., Schneider, S., & Lieb, R. (2007). Childhood separation anxiety and the risk of subsequent psychopathology: Results from a community study. Psychotherapy and Psychosomatics, 76, 47-56.

Compton, S. N., Nelson, A. H., & March, J. S. (2000). Social phobia and separation anxiety symptoms in community and clinical samples of children and adolescents. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 39, 1040-1046.

Cooper-Vince, C. E., Emmert-Aronson, B. O., Pincus, D. B., & Comer, J. S. (2014). The Diagnostic utility of separation anxiety disorder symptoms: An item response theory analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 42, 417-428.

Dabkowska, D., Araszkiewicz, A., Dabkowska, A., & Wilkosc, M. (2011). Separation anxiety in children and adolescents. In S. Selek (Ed.), Different views of anxiety disorder (pp. 313-338). Shanhai, China: InTech China.

Eisen, A. R., & Schaefer, C. E. (2005). Separation anxiety in children and adolescents. New York: Guilford Press.

Ehrenreich, J. T., Santucci, L. C., & Weiner, C. L. (2008). Separation anxiety disorder in youth: Phenomenology, assessment, and treatment. Psicologia conductual, 16 (3), 389-410.

 

Essau, C. A., & Gabbidon,J. (2013). Epidemiology, comorbidity and mental health service utilization. In: Essau, C.A., Ollendick, T.H. (Eds.),TheWiley-Blackwell Handbook of The Treatment of Childhood and Adolescent Anxiety, Firsted. Wiley-Blackwell, Southern Gate, Chichester., England.

Essau, C.A., & Petermann, F. (2001). Anxiety disorders in children and adolescents. London: Brunner Routledge.

Hahn, L., Hajinlian, J., Eisen, A. R., Winder, B., & Pincus, D. B. (2003). Measuring the dimentions of separation anxiety and early panic in children and adolescents: The Separation Anxiety Assessment Scale. Paper presented at the 37th annual convention of the Association for Advancement of Behavior Therapy, Boston.

Hahn, L. G. (2006). An evaluation of the psychometric properties of the Separation Anxiety Assessment Scales. PhD thesis, Fairleigh Dickinson University.

Hajinlian, J., Hahn, L. G., Eisen, A. R., Zilli-Richardson,L., Reddy, L. A., Winder, B., & et al. (2003). The phenomenon of separation anxietyacross DSM-IV internalizing and externalizing disorders. Poster session presented at the 37th annual convention of the Association for the Advancement of Behavior Therapy, Boston, MA.

Hajinlian, J., Mesnick, J., & Eisen, A. R. (2005). Separation anxiety symptom dimensions and DSM-IV anxiety disorders: Correlates, comorbidity, and clinical utility. Poster presented at the 39th annual convention of the Association for Behavioral and Cognitive Therapies; Washington, DC.

 

Hammerness, P., Harpold, T., Petty, C., Menard, C., Zar-Kessler, C., & Biederman, J. (2008). Characterizing non-OCD anxiety disorders in psychiatrically referred children and adolescents. Journal of Affective Disorders, 105, 213-219.

Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.      

Kearney, C. A. (2006). Solutions to school refusal for parents and kids: Pinpoint and address reinforcers of the child’s behavior. Current Psychiatry, 5, 67-83.

Lavigne, J. V., LeBailly, S. A., Hopkins, J., Gouze, K. R., & Binns, H. J. (2009). The Prevalence of ADHD, ODD, Depression, and Anxiety in a Community Sample of 4-Year-Olds. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 38, 315-328.

McKay, D., & Storch, E. A. (2011). Handbook of child and adolescent anxiety disorders. New York: Springer.

March, J. S., Parker, J., Sullivan, K., Stallings, P., & Conners, C. K. (1997). The Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC): Factor structure, reliability, and validity. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36, 554-565.

Mofrad, S., Abdullah, R., & Abu Samah, B. A. (2009). Perceived parental overprotection and separation anxiety: Does specific parental rearing serve as specific risk factor. Asian Social Science, 5, 109-116.

Mofrad, S., Abdullah, R., Abu Samah, B. A., Mansor, M. B., & Baba, M. B. (2009). Maternal psychological distress and separation anxiety disorder in children.  European Journal of Social Sciences, 8, 386-394.

Monga, S., Birmaher, B., Chiappetta, L., Brent, D., Kaufman, J., Bridge, J., & Cully M. (2000) .Screen for Child Anxiety-Related Emotional Disorders (SCARED): Convergent and divergent validity. Depression & Anxiety, 12 (2), 85-91.‏‏

Norton, J. P. (2014). Children and Anxiety. Neuroscience Journal of Shefaye Khatam, 2, 19-29.

Pine, D. S., Cohen, P., Gurley, D., Brook, J., & Ma, Y. (1998). The risk for early-adulthood anxiety and depressive disorders in adolescents with anxiety and depressive disorders. Archives of General Psychiatry, 55, 56-64.

Shear, K., Jin, R., Ruscio, A., Walters, E., & Kessler, R. (2006). Prevalence and correlates of estimated DSM-IV child and adult separation anxiety disorder in the National Comorbidity Survey Replication. American Journal of Psychiatry, 163, 1074-1083.

Spence, S. H., Rapee, R., McDonald, C., & Ingram, M. (2001). The structure of anxiety symptoms among preschoolers. Behaviour Research and Therapy, 39, 1293-1316.

Towe-Goodman, N. R., Franz, L., Copeland, W., Angold, A., & Egger, H. (2014). Perceived Family Impact of Preschool Anxiety Disorders. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 53, 437-446