• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1398-1397)
دوره دوره 14 (1397-1396)
دوره دوره 13 (1396-1395)
دوره دوره 12 (1395-1394)
دوره دوره 11 (1394-1393)
دوره دوره 10 (1393-1392)
دوره دوره 9 (1392-1391)
دوره دوره 8 (1391-1390)
دوره دوره 7 (1390-1389)
دوره دوره 6 (1389-1388)
دوره دوره 5 (1388-1387)
دوره دوره 4 (1387-1386)
دوره دوره 3 (1386-1385)
شماره شماره 12
شماره شماره 11
شماره شماره 10
شماره شماره 9
دوره دوره 2 (1385-1384)
دوره دوره 1 (1384-1383)
احمدی ازغندی, علی, تقوی, سید حسن, فراست معمار, فرزام, ابوالحسنی, آزاده. (1385). روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 3(10), 157-168.
علی احمدی ازغندی; سید حسن تقوی; فرزام فراست معمار; آزاده ابوالحسنی. "روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام". روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 3, 10, 1385, 157-168.
احمدی ازغندی, علی, تقوی, سید حسن, فراست معمار, فرزام, ابوالحسنی, آزاده. (1385). 'روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام', روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 3(10), pp. 157-168.
احمدی ازغندی, علی, تقوی, سید حسن, فراست معمار, فرزام, ابوالحسنی, آزاده. روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 1385; 3(10): 157-168.

روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام

مقاله 7، دوره 3، شماره 10، زمستان 1385، صفحه 157-168  XML اصل مقاله (343.35 K)
نویسندگان
علی احمدی ازغندی1؛ سید حسن تقوی2؛ فرزام فراست معمار3؛ آزاده ابوالحسنی4
1کارشناس ارشد روان شناسی
2کارشناس ارشد روانشناسی
3دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت
4کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف وارسی روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فـارنهام، 2001) و نیز بررسی تفـاوت احتمالی بین دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌های تحصیلی در متغیر هوش هیجانی اجرا شد. 936 نفر از دانش‌آموزان دوره‌های راهنمایی و متوسطه از 19 منطقه آموزشی در استان گیلان به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند و افزون بر پرسشنامه مذکور، آزمون هوش هیجانی شرینک (1999) نیر اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی به روش بیشینه درست‌نمایی نشان دادند که پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فـارنهام، 2001) از چهار عامل درک و ارزیابی عواطف خود و دیگران، خوش‌بینی، خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی تشکیل شده است و عوامل عمده موجود در ساخت نظری، سازه هوش هیجانی را می‌سنجد. همبستگیهای بالا بین نمره‌های دو مقیاس، روایی همگرای آن را تأیید کردند. اعتبار مقیاس با روشهای همسانی درونی و بازآزمایی به ترتیب برابر با 76/0 و 714/0 به دست آمد. نتایج نشان دادند نمره‌های هوش هیجانی دختران بیشتر از پسران است اما تفاوت بین دوره‌های تحصیلی و تعامل آن با جنس در هوش هیجانی معنادار نیست. یافته‌های پژوهش روایی سازه و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی را مورد تأیید قرار دادند و ضرورت تداوم انجام پژوهشها به منظور بررسی تفاوتهای بین دو جنس و سطح تحصیلی درسازه هوش هیجانی مطرح شد.
کلیدواژه‌ها
اعتبار؛ روایی؛ هوش هیجانی؛ تحلیل عاملی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,398
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 618
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.