دادستان, پریرخ, محسن علیق, امیمه, رسول زاده طباطبایی, کاظم, آذربایجانی, مسعود, بیات, مریم. (1389). قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 6(24), 295-306.
پریرخ دادستان; امیمه محسن علیق; کاظم رسول زاده طباطبایی; مسعود آذربایجانی; مریم بیات. "قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی". روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 6, 24, 1389, 295-306.
دادستان, پریرخ, محسن علیق, امیمه, رسول زاده طباطبایی, کاظم, آذربایجانی, مسعود, بیات, مریم. (1389). 'قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی', روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 6(24), pp. 295-306.
دادستان, پریرخ, محسن علیق, امیمه, رسول زاده طباطبایی, کاظم, آذربایجانی, مسعود, بیات, مریم. قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 1389; 6(24): 295-306.
قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی
ایـن پژوهش به بررسی تأثیر قصهگویی برتحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی پرداخت. بدین منظور، 238 دختر (138 ایرانـی و 100 لبنانی) و 222 پسـر (107 ایرانی و 115 لبنانی) از دانشآموزان 6 تا 11 ساله ایرانی و لبنانی به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. بـرای گروه آزمایشی در هشت جلسه 45 دقیـقهای قصه گفته شد اما گروه کنترل جلسهای نداشت. قبل و بعد از هشت جلسه قصهگویی، مصاحبه بالینی (لارنس، 1965) به منظور بررسی مفهوم خداوند انجام شد. تحلیل کوواریانس نشان داد که قصهگویی بر تحول مفهوم خداوند و همه مؤلفههای آن تأثیر مثبت داشت. نمره کل مفهوم خداوند در دانشآموزان دو جنـس و دو فرهنگ تفاوت معنادار نداشت؛ اما دانشآموزان ایـرانی در دو مؤلفه وجود خداوند در زمان حال و علم مطلق خداوند و دانشآموزان لبنانی در مؤلفه نامرئیبودن خداوند، نمرههای بالاتری کسب کردند. پسران، خداوند را قویتر از دختران توصیف کردند. در پسآزمون، پسران گروه آزمایشی نمره بالاتری نسبت به دختران و گروه کنترل، در مؤلفه ماهیت خداوند به دست آوردند.