• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1398-1397)
دوره دوره 14 (1397-1396)
دوره دوره 13 (1396-1395)
دوره دوره 12 (1395-1394)
دوره دوره 11 (1394-1393)
دوره دوره 10 (1393-1392)
دوره دوره 9 (1392-1391)
دوره دوره 8 (1391-1390)
دوره دوره 7 (1390-1389)
دوره دوره 6 (1389-1388)
شماره شماره 24
شماره شماره 23
شماره شماره 22
شماره شماره 21
دوره دوره 5 (1388-1387)
دوره دوره 4 (1387-1386)
دوره دوره 3 (1386-1385)
دوره دوره 2 (1385-1384)
دوره دوره 1 (1384-1383)
دادستان, پریرخ, محسن علیق, امیمه, رسول زاده طباطبایی, کاظم, آذربایجانی, مسعود, بیات, مریم. (1389). قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 6(24), 295-306.
پریرخ دادستان; امیمه محسن علیق; کاظم رسول زاده طباطبایی; مسعود آذربایجانی; مریم بیات. "قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی". روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 6, 24, 1389, 295-306.
دادستان, پریرخ, محسن علیق, امیمه, رسول زاده طباطبایی, کاظم, آذربایجانی, مسعود, بیات, مریم. (1389). 'قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی', روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 6(24), pp. 295-306.
دادستان, پریرخ, محسن علیق, امیمه, رسول زاده طباطبایی, کاظم, آذربایجانی, مسعود, بیات, مریم. قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 1389; 6(24): 295-306.

قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی

مقاله 1، دوره 6، شماره 24، تابستان 1389، صفحه 295-306  XML اصل مقاله (246.46 K)
نویسندگان
پریرخ دادستان1؛ امیمه محسن علیق2؛ کاظم رسول زاده طباطبایی3؛ مسعود آذربایجانی4؛ مریم بیات5
1استاد دانشگاه ازاد اسلامی
2دکترای روانشناسی
3دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
4استادیرا پژوهشکده حوزه و دانشگاه
5دستیار اموزشی دانشگاه پیام نور
چکیده
ایـن پژوهش به بررسی تأثیر قصه‌گویی برتحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی پرداخت. بدین منظور، 238 دختر (138 ایرانـی و 100 لبنانی) و 222 پسـر (107 ایرانی و 115 لبنانی) از دانش‌آموزان 6 تا 11 ساله ایرانی و لبنانی به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. بـرای گروه آزمایشی در هشت جلسه 45 دقیـقه‌ای قصه گفته شد اما گروه کنترل جلسه‌ای نداشت. قبل و بعد از هشت جلسه قصه‌گویی، مصاحبه بالینی (لارنس، 1965) به منظور بررسی مفهوم خداوند انجام شد. تحلیل کوواریانس نشان داد که قصه‌گویی بر تحول مفهوم خداوند و همه مؤلفه‌های آن تأثیر مثبت داشت. نمره کل مفهوم خداوند در دانش‌آموزان دو جنـس و دو فرهنگ تفاوت معنادار نداشت؛ اما دانش‌آموزان ایـرانی در دو مؤلفه وجود خداوند در زمان حال و علم مطلق خداوند و دانش‌آموزان لبنانی در مؤلفه نامرئی‌بودن خداوند، نمره‌های بالاتری کسب کردند. پسران، خداوند را قویتر از دختران توصیف کردند. در پس‌آزمون، پسران گروه آزمایشی نمره بالاتری نسبت به دختران و گروه کنترل، در مؤلفه ماهیت خداوند به دست آوردند.
کلیدواژه‌ها
قصه گویی؛ مفهوم خدا؛ کودکان ایرانی و لبنانی؛ مطالعه بین‌فرهنگی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,348
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 652
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.