• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1398-1397)
دوره دوره 14 (1397-1396)
دوره دوره 13 (1396-1395)
دوره دوره 12 (1395-1394)
دوره دوره 11 (1394-1393)
دوره دوره 10 (1393-1392)
دوره دوره 9 (1392-1391)
دوره دوره 8 (1391-1390)
شماره شماره 32
شماره شماره 31
شماره شماره 30
شماره شماره 29
دوره دوره 7 (1390-1389)
دوره دوره 6 (1389-1388)
دوره دوره 5 (1388-1387)
دوره دوره 4 (1387-1386)
دوره دوره 3 (1386-1385)
دوره دوره 2 (1385-1384)
دوره دوره 1 (1384-1383)
دلخموش, محمد تقی, احمدی مبارکه, مهرناز. (1390). محتوا و ساختار ارزشها در نوجوانان ایرانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 8(29), 5-28.
محمد تقی دلخموش; مهرناز احمدی مبارکه. "محتوا و ساختار ارزشها در نوجوانان ایرانی". روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 8, 29, 1390, 5-28.
دلخموش, محمد تقی, احمدی مبارکه, مهرناز. (1390). 'محتوا و ساختار ارزشها در نوجوانان ایرانی', روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 8(29), pp. 5-28.
دلخموش, محمد تقی, احمدی مبارکه, مهرناز. محتوا و ساختار ارزشها در نوجوانان ایرانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 1390; 8(29): 5-28.

محتوا و ساختار ارزشها در نوجوانان ایرانی

مقاله 1، دوره 8، شماره 29، پاییز 1390، صفحه 5-28  XML اصل مقاله (1.13 MB)
نویسندگان
محمد تقی دلخموش1؛ مهرناز احمدی مبارکه2
1مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
چکیده
پـژوهش حاضر در پی کشف روابط معنایی و ساختـاری ارزشها در نوجوانان ایرانی بود. بدین منظور 1532 دانش‌آموز (766 دختـر، 766 پـسر) به نسبت مسـاوی در پایه‌های تحصیلی سوم راهنمایی (14 ساله) و سـوم نظری (17 ساله)، به روش نمونه‌برداری تصادفی طبقه‌بندی شده از 6 منطقة آمـوزش و پرورش شهر تهران انتـخاب و با «پرسشنامة تشبیهی ارزش» (شوارتز و دیگران، 2001)، ارزشیابی شدند. روی‌آورد آماری پژوهش برای تحلیل ساختاری و منظومه‌های محتوایی ارزشها، فن «تحلیل کوچکترین فضا» بود. یافته‌های پژوهش نشان دادند که محتوا و ساختار ارزشهای انسانی نوجوانان ایرانی در سطـح وسیعی با الگوی نظری جهان‌شمول ارزشها (شوارتز، 1992) مطابقت دارد، و معنابخشی و ساخت‌دهی به ارزشها در دختران و پسران مشابه اسـت. انحراف از الگوی مورد انتظار نیز در مواردی مشاهده شد. ریخت ارزشی خیرخواهی با ساختار ریخت اصلی مطابقت نکرد و رابطة پویشی ابعاد رتبة بالاتر «تعالی ‌خـود» و «گسترش خود» نقض شد. این ساختارهای کمّی تغیـیریافته خصیصه‌های ویژه (شاخص فرهنگ) نوجوانان ایرانی را منعکس مـی‌کنـند. پژوهش حاضر، یافته‌های بحث‌انگیزی را در باب ماهیت ارزشهای اخلاقی نوجوانان ایرانی در پی داشت.
کلیدواژه‌ها
ارزشها؛ نظریه ارزشی شوارتز؛ پرسشنامه تشبیهی ارزش؛ تحلیل کوچکترین فضا؛ نوجوانان
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 959
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 718
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.