• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
شماره شماره 32
شماره شماره 31
شماره شماره 30
شماره شماره 29
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
ملکیان جبلی, مونا, شکری, امید. (1391). تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانش‌آموزان تیز هوش و غیرتیزهوش. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 8(31), 291-303.
مونا ملکیان جبلی; امید شکری. "تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانش‌آموزان تیز هوش و غیرتیزهوش". روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 8, 31, 1391, 291-303.
ملکیان جبلی, مونا, شکری, امید. (1391). 'تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانش‌آموزان تیز هوش و غیرتیزهوش', روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 8(31), pp. 291-303.
ملکیان جبلی, مونا, شکری, امید. تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانش‌آموزان تیز هوش و غیرتیزهوش. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 1391; 8(31): 291-303.

تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانش‌آموزان تیز هوش و غیرتیزهوش

مقاله 7، دوره 8، شماره 31، بهار 1391، صفحه 291-303  XML اصل مقاله (252 K)
نویسندگان
مونا ملکیان جبلی1؛ امید شکری2
1کارشناسی ارشد روانشناسی
2استادیار دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
به منظور آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (انگ و هوان، 2006)، 680 دانش‎آموز دبیرستانی (355 تیزهوش ، 325 غیرتیزهوش) به این سیاهه ‏ پاسخ دادند. برای بررسی روایی بین¬گروهی این سیاهه یا تغییرناپذیری ساختار عاملی آن در بین دانش¬آموزان تیزهوش و غیرتیزهوش از تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی تک¬گروهی نشان دادند که در هر دو گروه تیزهوش و غیرتیزهوش، الگوی دو عاملی سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (عامل تنیدگی ناشی از انتظارهای خود و عامل تنیدگی ناشی از انتظارهای والدین/معلمان) برازش خوبی با داده¬ها دارد. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی، تغییرناپذیری بین گروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، واریانس‎ها و کواریانس‎های بین¬عاملی سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی را در دو گروه نوجوانان تیزهوش و غیرتیزهوش نشان داد. نتایج پژوهش حاضر با تأکید بر تغییرناپذیری ساختار عاملی این سیاهه در بین دانش¬آموزان تیزهوش و غیرتیزهوش نشان دادند که سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دو گروه، از نظر مفهومی، سازة مشابهی را اندازه¬گیری می¬کند.
کلیدواژه‌ها
تغییرناپذیری ساختار عاملی؛ سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی؛ دانش‌آموزان تیزهوش و غیرتیزهوش؛ تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 715
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 571
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.