• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1398-1397)
دوره دوره 14 (1397-1396)
دوره دوره 13 (1396-1395)
دوره دوره 12 (1395-1394)
دوره دوره 11 (1394-1393)
دوره دوره 10 (1393-1392)
دوره دوره 9 (1392-1391)
شماره شماره 36
شماره شماره 35
شماره شماره 34
شماره شماره 33
دوره دوره 8 (1391-1390)
دوره دوره 7 (1390-1389)
دوره دوره 6 (1389-1388)
دوره دوره 5 (1388-1387)
دوره دوره 4 (1387-1386)
دوره دوره 3 (1386-1385)
دوره دوره 2 (1385-1384)
دوره دوره 1 (1384-1383)
رحمانی, مرضیه, هومن, حیدرعلی, احمدی سرتختی, عمادالدین. (1391). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانش‌آموزان تیزهوش. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 9(33), 27-37.
مرضیه رحمانی; حیدرعلی هومن; عمادالدین احمدی سرتختی. "ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانش‌آموزان تیزهوش". روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 9, 33, 1391, 27-37.
رحمانی, مرضیه, هومن, حیدرعلی, احمدی سرتختی, عمادالدین. (1391). 'ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانش‌آموزان تیزهوش', روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 9(33), pp. 27-37.
رحمانی, مرضیه, هومن, حیدرعلی, احمدی سرتختی, عمادالدین. ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانش‌آموزان تیزهوش. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 1391; 9(33): 27-37.

ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانش‌آموزان تیزهوش

مقاله 3، دوره 9، شماره 33، پاییز 1391، صفحه 27-37  XML اصل مقاله (683.73 K)
نویسندگان
مرضیه رحمانی1؛ حیدرعلی هومن2؛ عمادالدین احمدی سرتختی1
1کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری
2دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم‌یابی آزمون هوش کتل (مقیاس 3، فرم (A بود. بدین منظور 435 دانش‌آموز (215 دختر، 220 پسر) تیزهوش مقطع دبیرستان شهر تهران که در سالتحصیلی 1390-1389 مشغول به تحصیل بودند، به شیوه نمونه‌برداری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و مقیاس هوش سیال کتل (1978) را تکمیل کردند. بر اساس ضریب همبستگی هر مادّه با نمره کل مجموعه و تحلیل عاملی مادّه‌های مقیاس، مادّه‌ای حذف نشد. ضریب اعتبار از طریق آلفای کرونباخ 783/0 به دست آمد. نتایج تحلیل مؤلفه‌های اصلی و چرخش متمایل برای تعیین روایی سازه منجر به استخراج چهار عامل: فراخنای حافظه، دقت ادراک، سرعت ادراک و استدلال استقرایی شد. نتایج به دست آمده با نظریه ساخت هوش سیال کتل هماهنگ بود.
کلیدواژه‌ها
هوش سیال؛ تیزهوش؛ اعتبار؛ روایی؛ تحلیل مؤلفه‌های اصلی؛ چرخش متمایل
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 998
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 821
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.