این پژوهش با هدف شناسایی نقش برخی از عوامل مربوط به تفاوت¬های فردی در میزان گرایش افراد به مباحثه، به پیش¬بینی مباحثهطلبی بر پایه باورهای معرفت¬شناختی، نیاز به شناخت و برونگردی می¬پردازد. به این منظور 229 دانشجو (107 پسر و 122 دختر) با روش نمونهبرداری تصادفی انتخاب شده و به سیاهه¬ باورهای معرفت¬شناسی (شرو، بندیکسن و دانکل، 2002)، مقیاس مباحثهطلبی (اینفنت و رنسر، 1982)، مقیاس نیاز به شناخت (کاسیویو، پتی و کائو، 1984) و مقیاس برونگردی از سیاهه پنجعاملی نئو (کوستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. تحلیل داده¬ها نشان دادند که برونگردی، نیاز به شناخت و یادگیری سریع از بین باورهای معرفت¬شناختی، پیشبینیکننده مباحثهطلبی در افراد هستند. نتایج و تلویحات آن بر پایه پیشینه نظری مورد بحث قرار گرفت.
پورشهریار, حسین, احمدی, سمیه, تنها, زهرا. (1392). مباحثهطلبی: نقش برونگردی، باورهای معرفتشناسی و نیاز به شناخت. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 9(36), 401-410.
MLA
حسین پورشهریار; سمیه احمدی; زهرا تنها. "مباحثهطلبی: نقش برونگردی، باورهای معرفتشناسی و نیاز به شناخت". روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 9, 36, 1392, 401-410.
HARVARD
پورشهریار, حسین, احمدی, سمیه, تنها, زهرا. (1392). 'مباحثهطلبی: نقش برونگردی، باورهای معرفتشناسی و نیاز به شناخت', روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 9(36), pp. 401-410.
VANCOUVER
پورشهریار, حسین, احمدی, سمیه, تنها, زهرا. مباحثهطلبی: نقش برونگردی، باورهای معرفتشناسی و نیاز به شناخت. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 1392; 9(36): 401-410.